کتاب انسان خردمند

اثر یووال نوح هراری از انتشارات فرهنگ نشر نو - مترجم: نیک گرگین-پرفروش ترین رمان های ایران

صد هزار سال پیش، دست‌کم شش گونۀ انسانی بر روی زمین زندگی می‏کردند. امروز تنها یکی به‏جا مانده است:

ما،

انسان‏های خردمند

چه‌طور گونۀ ما در نبرد برای سلطه بر دیگران پیروز شد؟
چرا نیاکانِ شکارگر ـ خوراک‌جوی ما اقدام به ساختن شهرها و برپایی پادشاهی‏ها کردند؟ چگونه به خدایان و ملت‏ها و حقوق بشر ایمان آوردیم، به پول و کتاب‏ها و قوانین اعتماد کردیم، و خود را بردۀ بوروکراسی و مصرف‏گرایی و حرص ‏و آز برای خوشبختی ساختیم؟ دنیای ما در هزارۀ آینده چه شکلی به‏ خود خواهد گرفت؟
انسان خردمند به‏گونه‏ای جسورانه، همه‌جانبه و بحث‌انگیز هر آنچه را تا کنون گمان می‏کردیم در مورد انسان می‏دانیم به چالش می‌کشد: افکارمان، رفتارمان، اعمال‌مان، اقتدارمان... و آینده‏‌مان را. از همگی‌مان با هر ایمان و اعتقادی می‌خواهم که روایتهای زیربنایی جهان را زیر سؤال ببریم، پیشرفت‌های گذشته را با دلمشغولی‌های کنونی مرتبط کنیم و از نتایج جدل‌انگیز آن نهراسیم.

دکتر یووال نوح حراری از دانشگاه آکسفورد دکترای تاریخ دارد و در دانشگاه بیت‌المقدس تاریخ جهان تدریس می‌کند. موضوع اصلی این پژوهش او سؤالات صریحی است همچون:
رابطۀ تاریخ و زیست‌شناسی چیست؟ آیا عدالتی در تاریخ یافت می‌شود؟ آیا در مسیر تاریخ مردمان سعادتمندتر شده‌اند؟
۶۵۰۰۰ نفر در دورۀ اینترنتی تدریس تاریخ مختصر بشر او ثبت‌نام کرده‌اند.


خرید کتاب انسان خردمند
جستجوی کتاب انسان خردمند در گودریدز

معرفی کتاب انسان خردمند از نگاه کاربران
این یک کتاب عالی در مورد تاریخ انسان است که تمام جنبه ها را پوشش می دهد؛ تکامل، انسان شناسی، جغرافیا، روانشناسی، مذهب، ایدئولوژی ها و آینده انسان ها. از نظر فیزیکی کتاب زیبا است؛ کاغذ براق آن را سنگین می کند. آنچه واقعا کتاب را جالب می سازد، نقطه نظرات منحصر به فردی است که نویسنده یوال هاراری به زندگی می دهد. به عنوان مثال، در اوایل کتاب، هاراری اشاره می کند که شامپانزه ها و sapiens (انسان ها) تنها می توانند در گروه های تا 150، بدون سازماندهی به ساختار سلسله مراتبی. پس چگونه شهرها به اندازه عظیم خود رشد می کنند؟ از طریق داستان. بله، این درست است، از طریق داستان، از طریق اعتقادات در اسطوره های مشترک. این ها اسطوره هایی درباره ایدئولوژی ها هستند. این تخیل های خیالی شامل حقوق بشر، ملل و ارز است؛ آنها کار می کنند زیرا بسیاری از مردم به آنها همکاری می کنند. برخی تمدن ها کاملا متفاوت از خود ما ساخته شده اند. به عنوان مثال، سرخپوستان بری معتقدند که ژن ها از یک جفت والدین تکیه نمی کنند، بلکه آنها توسط چند پدر کمک می کنند. روابط انحصاری در بین قبایل خود وجود ندارد. هاراری در مورد تعدادی نظریه بحث برانگیز در مورد خانواده های هسته ای و روابط تک محور بحث می کند. یکی از نظریه ها بیان می کند که دروغ گویی و طلاق از زمان های مدرن، باعث می شود مردم به رابطه های غیر طبیعی و دائمی زندگی کنند. تئوری دیگری معتقد است که خانواده های تک هسته ای و هسته ای رفتار اصلی انسان است. هاراری ناپدید شدن بسیاری از گونه های حیوانی در زیستگاه های خاصی است که همزمان با ورود انسان ها اتفاق می افتد. به عنوان مثال، استرالیا 23 عدد از 24 گونه بزرگ حیوانی را در حدود همان زمان که انسان ها در آنجا مهاجرت کردند، از دست دادند. بسیاری از جزایر دیگر نیز تا زمانی که انسانها وارد شدند، غنی از پستانداران بزرگ بودند. هاری بعضی از جزئیات انقلاب کشاورزی را مورد بحث قرار می دهد. او به این سوال پاسخ می دهد که چرا کشاورزی در خاورمیانه، آمریکای مرکزی و چین مهم است، اما در استرالیا، آلاسکا یا آفریقای جنوبی محبوب نشد. او توضیح می دهد که بیشتر گیاهان و حیوانات نمی توانند از نظر اهلی و مناطق که کمبود آنها در گیاهان حیوانی و حیوانات وجود دارد، کشاورزی را توسعه نمی دهد. واضح است که هاراری از افزایش کشاورزی می ترسد. او ادعا می کند که جمع کننده های شکارچی، که به سرزمین مهاجرت کرده اند و به یک مکان مانند کشاورزان متصل نیستند، بیشتر تحریک شده اند، کمتر در معرض خطر گرسنگی و بیماری قرار دارند. رژیم غذایی آنها متنوع تر بود. کشاورزی حجم مواد غذایی را افزایش داد، اما کیفیت غذا را بهتر نمیدانست و اوقات فراغت بیشتری نداشت. کشاورزی باعث ایجاد انفجار جمعیت و نخبگان شد. در حقیقت، هاراری ادعا می کند که انقلاب کشاورزی بزرگترین تقلب در تاریخ است. @ متقلبان این تقلب گندم، برنج و سیب زمینی بود و همه گیاهانی که به انسان ها دامن زدند! همچنین، جنگ کشاورزی را تشویق می کرد، زیرا مردم را مجبور می کرد برای حفاظت از قلمرو مبارزه کنند. و کشاورزی، چرا که طی بیش از هزار سال (نه یک شبه) توسعه یافت، پیامدها به تدریج ایجاد شد. مردم نمیتوانستند عواقب کامل تصمیمات خود را پیش بینی کنند. گندم بیشتر به منجر شدن به بچه های بیشتر و غذای کمتری برای هر فرد کمک می کند. هاراری کد هاموربی را با اعلامیه استقلال آمریکا مقایسه می کند. کد Hammurabis بطور ضمنی سه کلاس را تایید می کند؛ سرپرستان، عادت ها و بردگان. اعلامیه استقلال بیان می کند که همه مردان به همان اندازه ایجاد شده اند. اما هاراری این را میپسندد؛ او بیان می کند که مردان به طور کلی ایجاد نشده اند، اما به جای آن، آنها به طور متفاوتی تکامل یافته اند. از دیدگاه جامعه شناختی، هاراری می پرسد چرا اکثر شهرها پدرسالار هستند. این به این دلیل نیست که مردان قوی تر هستند. توانایی فیزیکی در اکثر جوامع متناسب با قدرت اجتماعی است. او نظریه های مختلف را بررسی می کند، اما هیچکدام از آنها بسیار قانع کننده نیستند. از زمان انقلاب فرانسه، تاریخ سیاسی یک سری تلاش برای آشتی دادن آزادی است که شامل آزادی فردی و برابری است. به منظور درک فرهنگ دیگری، باید بهCatch 22s @ نگاهی بیندازیم، به این معنی که قوانین و استانداردها با یکدیگر مخالف باشند. این تناقض ها بخشی از فرهنگ است. به عنوان مثال، در اروپای قرون وسطی، درگیری بین مسیحیت و رقیب وجود داشت. در تمدن مدرن غرب، درگیری بین برابری و آزادی وجود دارد. من فقط سطح این کتاب بزرگ را خراشیده ام. من شما را با یک دیدگاه منحصر به فرد دیگر که در این کتاب بیان شده است، ترک خواهم کرد. هاراری امروز عصر کنونی را عاشق ناگفته می نامید @ من این را توضیح نمی دهم؛ این یک spoiler خواهد بود. این کتاب یک مقدمه فوق العاده برای جامعه شناسی است و من آن را به همه توصیه می کنم.

مشاهده لینک اصلی
تاریخ و جامعه شناسی برای Dummies، این کتاب تقریبا unrecoverably کاهش یافته است از نظر فکری. Sapiens می کند برخی از نکات جالب و احتمالا چند بحث باز می شود، اما من نا امید شده است. در اینجا تعداد زیادی از صدای بیت وجود دارد، به ویژه در مورد انقلاب کشاورزی که بزرگترین خراب کردنhistorys است، اما آنها باقی مانده اند، زیرا آنها هرگز به نتیجه نرسیده اند. این کتاب به خوبی شروع می شود تمدن شکارچی جمع کننده ها در جزئیات و بدون تمرکز صرفا بر آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه بحث می شود. فصل هاریس در اینجا برای خواندن شایسته در مورد مفهوم مطرح کرد که نویسنده به آن انقلاب شناختی می گوید که ما را از حیوانات دیگر جدا می کند. متاسفانه، بخش بعدی در مورد انقلاب کشاورزی چندان بحث برانگیز نیست. بله، این یک تغییر رادیکال بود و بله، آن را منجر به مشکلات جدید (بیماری، قحطی و غیره) شد، اما بدون آن، گونه های انسانی احتمالا هرگز به نقطه ای از من نرسیده اند که این متن را در لپ تاپ من تکمیل کند و شما آن را بخوانید در مرورگر پیش از آنکه به ادیان برسد، راه های موازی پیشنهاد نمی شود، فقط محکومیت مبهم کشاورزی است. در اینجا، او درباره تکامل توحید از سیستم های چندبعدی که پیش از آن فراوانی داشت، سخن می گوید. من احساس کردم او به اندازه كافي نظام نظامي (كه هنوز هم در ميان اكثريت، آمريكاي جنوبي و قطب شمال غرق مي شود) بحث نمي كند. به نظر مي رسد كه به بوديسم كمك مي كند (صفحاتي كه بسيار تحسين برانگيزتر از آن هاست ادیان) که به نظر من اندکی فکری به من ناسزا است - منظورم این است که اگر او در حال تلاش برای ایجاد یک استدلال بی فایده درباره اینکه چگونه ادیان توسعه می کنند، نباید موقعیت خاصی را بدون آنکه ابتدا آن را اعلام کرد، در نظر بگیریم. به هر حال، پس از این، این کتاب انقلاب صنعتی را پوشش می دهد و ما را به زمان های مدرن منتقل می کند. صادقانه، احساس کردم که پایان کتاب واقعا کل محصول را برای من فرو کرد. خوب، من در حال حاضر با تمام عبارات ناز و استفاده عظیم از @! @ در پایان 20٪ از احکام مزاحم شدم (خوب، من اغراق آمیز است، اما به طور جدی، @ @ history @ کتاب نباید استفاده از تعجب نقطه می گوید اسنو بازبین). اما زمانی که نویسنده راه حل بحث در مورد جایی که ما باید به عنوان یک نژاد بشری هدایت می شود، او پس از آن می رود به طنز عجیب و غریب در مورد فن آوری سایبر و اشاره به یک پروژه مبهم گوتنبرگ (که مگر من از دست رفته چیزی مهم در کتاب قبلی، او هرگز ذکر شده قبل از). احساس کردم فصل آخر فقط از هیچ کجا بیرون نیامده و به هیچ وجه معنی ندارد. شاید، همانطور که دیگران در اینجا در مورد GR فکر کرده اند، هیچ کس در واقع این کتاب را نمی خواند، ترجیح می دهد آن را بر روی میز قهوه خود را به عنوان یک propply به intellectualist showoff خود را ترک آن. در هر صورت، این کار را برای من انجام نداد. متاسفانه، قوانین داخلی من که Sapiens را خریداری کرده اند، مراحل بعدی را نیز خریدم، بنابراین فرض می کنم که من در برخی مواقع خواندن آن را خواهم داشت. در نتیجه من ترجیح می دهم خواندن کتاب های تاریخ واقعی با کافئین به جای این کافئین، جایگزین سكچرین برای آنها باشد.

مشاهده لینک اصلی
خطاهای خود را انتخاب کنید به طرز محتاطانه در این کتاب، حتی به ذکر است که بسیاری از اظهارات جذاب در این کتاب وجود دارد. اما برای من جذاب ترین ایده هارگری از انقلاب شناختی است که حدود 70000 سال پیش اتفاق افتاد. @ ما می توانیم آن را جهش درخت دانست. چرا آن را در DNA Sapiens رخ می دهد و نه در آن از Neanderthals؟ این مسأله شانس خالی بود، تا آنجا که می توان گفت. اما مهمتر از آن این است که عواقب جهش درخت علم را از علل آن درک کند. @ این مرموز و هنوز ناشی از تغییر در ژنتیک انسان است که او به عنوان دلیل اصلی موفقیت نهایی گونه Homo Sapiens در رقابتی نه تنها با گیاهان و جانوران تأسیس شده بلکه با دیگر اشکال انسانی است. جالب اینجاست که استدلال Harari همچنین پایه های انسان شناسی پست مدرنیسم ادبی را به وجود می آورد. به منظور ساده سازی، اما نه زیاد، انقلاب شناختی Sapiens دقیقا توانایی داستان، و در نهایت خواندن و نوشتن، داستان است ، داستان های تخیلی جالب، سرگرم کننده و بالاتر از همه متقاعد کننده. این توانایی، یک مفهوم تکاملی به دلیل آنکه منافع فوری را به طور چشمگیری به ارمغان نمی آورد، توانایی انسان را برای سازماندهی فراتر از واحدهای بسیار کوچک، برای همکاری در زمینه های بقا، و بر روی گونه های رقابت که قوی تر، سریعتر و بهتر به محیط زیست سازگار است، قادر به سخن گفتن به شیوه ای متنوع تر و حتی باهوش تر است. این روایت ها، بر اساس روایتی که توسط هاراری گفته می شود، از شایعات شروع می کنند، در میان خودمان درباره خودمان بحث می کنند، که رفتار امروز است، همانطور که هر کسی می داند منحصر به فرد هومو Sapiens، و حتی ممکن است حتی در میان دیگران از جنس Homo منحصر به فرد باشد. شایعات منجر به داستان های مشترک درباره تجربیات مشترک، اجداد و مشکلات می شود. این داستان ها به اسطوره ها تبدیل می شوند که به طور گسترده ای به اشتراک گذاشته می شود و گروه های بزرگ را به عنوان â € ~~â € ™ شناسایی می کنند. @ وجود ندارد خدایان در جهان، هیچ ملتی، بدون پول، هیچ حقوق بشر، هیچ قانون و بدون عدالت در خارج از تخیل مشترک از انسان است. @ چنین داستان ها به طور مداوم استفاده از سخنرانی فوکوس داستانی، یعنی ایده های انتزاعی، ایده ها . این ایده هایی است که به موفقیت نهایی Sapiens ها کمک می کند و نه به دلیل ویژگی های عملی آنها بلکه به این ترتیب، هرچند که هستند، آنها به اشتراک گذاشته می شوند: \"مایوس می شود، از بین می رود، قوی تر از هر کسی است که تصور می کرد. هنگامی که انقلاب کشاورزی فرصت هایی برای ایجاد شهرهای شلوغ و امپراتوری های قدرتمند فراهم کرد، مردم از خدایان بزرگ، سرزمین های سرزمین مادری و شرکت های سهامی عام برای ارائه لینک های مورد نیاز اجتماعی اختراع کردند. در حالی که تکامل انسان با سرعت معمولی خود خزنده شد، تخیل انسان، شباهت هایی به همکاری های تودهای ایجاد کرد، بر خلاف دیگران که تاکنون بر روی زمین دیده شده اند. »همانطور که فلاسفه موجود و زبان شناسی مدرن برای مدتی فکر کرده اند، علمی، دینی، تکنولوژیکی، اجتماعی و حقوقی - اصطلاحات اساسی است که به طور فزاینده ای از \"جهان طبیعی\" جدا می شوند که از جهان دنیای خیالی است. همانطور که هاراری می گوید، این یک تکرار از این نتیجه گیری فلسفی است: \"سه عامل اصلی مانع از این می شود که مردم تصور کنند که نظم زندگی آنها تنها در تخیل خود وجود دارد: ... a. نظم تصور در جهان مادی جاسازی شده است ... ب. نظم تصور، خواست های ما را شکل می دهد ... c. نظم تصور، بین ذهنی است. این این نامرئی بودن این ادعاهای زبان شناختی است که زندگی روزمره را تشکیل می دهند که هر دو بزرگترین قدرت و بزرگترین ضعف گونه های ما هستند. ما می توانیم خودمان را به خاطر آنها، برای سفر به ماه، سازمان دهیم. ما همچنین قادر به باور نکردنی نیمی از دهه قبل از صبحانه هستیم. اینترنت شاید بهترین نمونه از پارادوکس وجودی ما باشد زیرا از همکاری و فریب تودهای ترویج می کند. برای من مفاهیم روشن هستند: 1) ادبیات تنها امید برای جهان است. داستانی - رمان، افسانه ها، فانتزی ها، و تعداد زیادی از آنها - تنها وسیله ای برای گرفتن واقعیت است. خواندن داستانهای زیادی باعث حس زیبایی شناسی می شود. و تنها از طریق زیبایی شناسی است که می تواند تصمیم بگیرد که چه اهمیتی دارد و چگونه با آنچه که مهم است برخورد کنید. 2) همچنین برای من روشن است که رمانها برای این دلیل به طور ژنتیکی بیش از هزاران ساله ما را کشتند تا ما را در خواندن آنها بهتر کنند.

مشاهده لینک اصلی
مبتدیان به جامعه شناسی راهنمای. و از آنجایی که من یک مبتدی کامل هستم، برای من مناسب است. من آن را شش ماه پیش به اتمام رساندم: جالب است بدانم که چه چیزی باقی مانده است: شایعات بی اساس، چیزی که من از آن متنفر هستم و به ندرت به آن علاقه دارم، عامل مهمی در ایجاد همبستگی اجتماعی است (بنابراین شاید من باید نگرش من را به آن تغییر دهم). درست است، هنگامی که شما در مورد آن فکر می کنید: شما و من فقط می توانید شایعاتی در مورد کسی که هر دو می دانیم. و ممکن است مهم باشد که بدانیم چه کسی یک اتحاد را پشت سر ما تشکیل می دهد. با این حال، به عنوان چسب اجتماعی، شایعات تنها می تواند در گروه های کوچکتر کار می کنند: هنگامی که شما در حدود چهل و پنجاه در گذشته می کنید، ناخوشایند می شود. سپس شما باید یک داستان را که همه به آن اعتقاد دارند، اختراع کنید، یک داستان برای همبستگی با ما، که ما هستیم و ما تعریف می کنیم (نه کسانی که به چیز دیگری اعتقاد دارند). بیش از دسترس، لذت بخش، بسته بندی شده با اطلاعات. من خیلی آموختم، اما بعد از شروع صفر مطلق شروع شد.

مشاهده لینک اصلی
به خوبی توسط دروک پرکینز خوانده می شود، من این کتاب را به همه توصیه می کنم. باورهای شما هر چه باشد، در این مختصری از تاریخ ما از یک حیوان مرموز به آنچه که ما اکنون هستیم، مقدار زیادی غذا برای تفکر پیدا می کنیم. آن حدود 15 ساعت طول می کشد، اما هرگز کمی کشید. من بهانه هایی برای شنیدن هر دقیقه که می توانم \u0026 amp؛ حتی کتاب را برای رفع اشکال و آمپر؛ به اندازۀ کمی بیشتر فکر کنید. من این روش را به شدت توصیه می کنم. (من این بخش را برای اولین بار در نظر می گیرم چون من شعر را دوست دارم (@ long @ winded @) در زیر بخوانید.) اخیرا به چندین کتاب در مورد تکامل گوش کرده اید: سفر بیگل، Undeniable: Evolution و Science of Creation \u0026 amp؛ قبل از سحر: بازیابی تاریخچه از دست رفته اجداد ما. من این کتاب ها را به اندازه کافی فهمیده ام چون علاقه خاصی به این شاخه علمی ندارم اما برای روزنامه های @ Science \u0026 amp؛ گروه تحقیقاتی @ به نظر جالب و آمپر؛ در صوتی در دسترس بود، بنابراین من فرصتی گرفتم. من خیلی خوشحالم که انجام دادم این خیلی فراتر از آن است. نه صرفا زیست شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی، سیاست، و یا حتی تاریخ، بلکه بررسی ما از طریق همه آنهاست. هاراری از یک نمای کلی از تکامل ما از بیولوژیکی به شناختی، کشاورزی، اتحاد و آمریكا استفاده می كند. انقلاب های علمی سپس به آنچه که واقعا به ما به عنوان یک گونه و \u0026 amp؛ به عنوان افراد. جدول زمانی Harris خلاصه بسیاری از متن خود را به خوبی. زمان هایی که در سال گذشته وجود دارد، 4/5 میلیارد دلار است: تشکیل سیاره زمین 8/3 میلیارد: ظهور موجودات. آغاز زیست شناسی 6 میلیون: آخرین مادربزرگ رایج انسان و شامپانزه 2. 5 میلیون: تکامل جنس Homo در آفریقا. اولین ابزار سنگی 2. میلیون نفر: انسان از آفریقا به اوراسیا گسترش یافته است. تکامل گونه های مختلف انسان 50000 نفر: نئاندرتال ها در اروپا و خاورمیانه تکامل می یابند. 30000 نفر: استفاده روزانه از آتش 200 هزار نفر: Homo sapiens در شرق آفریقا تکامل یافته است. (به روز رسانی به این: در سال 2017، فسیل های Homo Sapien 300K ساله کشف شد. ممکن است محدود به شرق آفریقا نباشد.) 70،000: انقلاب شناختی. ظهور زبان واضح آغاز تاریخ صوفیان از آفریقا پخش شده است. 500،000: Sapiens استرالیا. انقراض مگفاون استرالیا 30،000: انقراض نئاندرتال ها. 16،000: Sapiens در آمریکا. انقراض megafauna آمریکا. 13000: انقراض Homo floresiensis. Homo sapiens تنها گونه زنده مانده انسان است. 12،000: انقلاب کشاورزی. تنفس گیاهان و حیوانات. اقامت دائم 5.000: پادشاهی های اول، اسکریپت و پول. ادیان پهلوی. 4250: امپراطوری اول - امپراتوری اکادمی سرژون. 2500: اختراع سکه - پول جهانی. امپراطوری ایران - یک نظم جهانی جهانی برای به نفع همه انسانها است. بودیسم در هند â € \"یک حقیقت جهانی â € ~ برای آزاد کردن همه موجودات از درد و رنج 2.000: امپراتوری هان در چین. امپراطوری روم در مدیترانه. مسیحیت .1400: اسلام.500: انقلاب علمی. بشر به جهل خود می پیوندد و قدرت بی سابقه ای را به دست می آورد. اروپایی ها شروع به تسخیر آمریکا و اقیانوس ها می کنند. کل سیاره به یک عرصه تاریخی تبدیل می شود. ظهور سرمایه داری 200: انقلاب صنعتی. خانواده و جامعه توسط دولت و بازار جایگزین می شوند. انقراض عظیم گیاهان و حیوانات. حال: انسان ها مرزهای سیاره زمین را فراتر گذاشته اند. سلاح های هسته ای بقای انسانیت را تهدید می کنند. سازماندهی به طور فزاینده ای توسط طراحی هوشمندانه تر از انتخاب طبیعی صورت می گیرد. آینده: طراحی هوشمند اصل اصلی زندگی است؟ Homo Sapiens توسط سوپرمن جایگزین؟ حیوانات بشر در وسط زنجیره غذایی و \u0026 amp؛ اساسا بازیکنان قابل توجهی در شرایط تکاملی برای بیش از 2 میلیون سال نیست. Homo Erectus \u0026 amp؛ نئاندرتال ها در اطراف بودند، حتی آتش و آمپر؛ ابزارهای مورد استفاده اشتباه رایج این است که این گونه ها را در یک خط مستقیم از نسل قرار داده و Ergaster از Erectus شروع کند، Erectus تولد نئاندرتال ها و نئاندرتال ها را به ما تحمیل می کند. این مدل خطی تصور اشتباه را نشان می دهد که در هر لحظه خاص تنها یک نوع انسان در زمین زندگی می کند و تمام گونه های پیشین تنها مدل های قدیمی ماست. حقیقت این است که از حدود 2 میلیون سال پیش تا حدود 10 هزار سال پیش، جهان در همان زمان به چندین گونه انسانی بود. چرا که نه؟ امروزه بسیاری از گونه های روباه، خرس ها و خوک ها وجود دارد. زمین از یک صد هزار سال پیش، حداقل شش گونه مختلف انسان به راه افتاد. بزرگ شدن این است که ما انحصاری نیستیم. حتی نشان می دهد که ما با Neanderthals \u0026 amp؛ حداقل یک نفر دیگر. تا زمان پیشرفت شناختی ما از 70،000 سال پیش، Homo Sapiens واقعا از حیوانات دیگر و آمپر؛ آنها این کار را با انتقام انجام دادند. ما تمام مسابقات را با سختی و \u0026 amp؛ پارانویا دیکتاتور جمهوری موز. (مقایسه او و یک مورد مناسب در ارتباط با ...

مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب انسان خردمند


 کتاب فکرهای نبوغ آمیز (بیشترشان)
 کتاب من و استادم
 کتاب راهنمای دوست داشتنی بودن به روش آدری هپبورن
 کتاب کیمیاگر
 کتاب شفای زندگی
 کتاب داستان های خوب برای دختران بلند پرواز